GM missgynnar SAABs framtoning och identitet

SAAB och General Motors
bristmässiga kommunikation
orsakar ett fall för SAAB på marknaden.
Olika syn på företagets identitet och budskap till
konsumenterna kan få oroväckande påföljder.


Enligt nya rapporter från den krisdrabbade bilmarknaden och SAAB är företagets självbild och bild utåt separerade. Konsumenternas och GMs generella syn på varumärket är familjebil medan SAABs talesman förespråkade en identitet som lyxbilsproducent.

Att SAAB inte har nått ut med sin identitet till sina kunder är inte ett gott tecken. Identiteteten hos ett företag avgör företagets inställning i många frågor. Hur utvecklingen ska fortskrida, vilken forskning som ska bedrivas och funktion
och design på kommande modeller. Vilka behov ska bilen
fylla? Överklassens eller medelmåttiga svenssons? Om bilen utrustas för överklass och även prisanpassas efter denna kommer försäljningen att minska drastiskt. Svensson har inte råd med bilen och överklassen vill inte ha en SAAB på grund utav den medelmåttiga identitet som bilmärket signalerar till omgivningen. För att öka försäljningen och nå önskad vinst måste därför SAAB förtydliga sin identitet och göra ett tydligt val. Vill de öka tillgängligheten och sälja i större skala mer prissänkt, eller öka sin exklusivitet och bli ett bilmärke att avundas?
Det blir vd Jan-Åke Jonssons nästa fråga att ta ställning till för att kunna föra företaget in i framtiden och få önskad avkastning.

Elin Sjöström


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0